Som ett renare alternativ är elfordon ett viktigt steg i hållbara transporter. Här är fem viktiga tips för att flytta runt din bil.
- Elfordon kan faktiskt ha 0% i utsläpp.
Helelektriska fordon behöver inte avgasrör eftersom de inte producerar avgaser. Traditionella motorer förbränner bensin och diesel och producerar energi till priset av att producera skadliga växthusgaser. Däremot är batterier i elfordon helt icke-diffusa. Den vanligaste typen av batteri som används i elfordon är litiumjonbatteriet. Dessa batterier kan laddas ur ofta utan att ladda luften.
- Även vid användning av fossila bränslen släpper elfordon ut mindre utsläpp än bränsledrivna fordon. Många elektriska laddstationer använder förnybar energi för att ladda elfordon. Vissa av dem drivs dock fortfarande av koleldade kraftverk och liknande energikällor som anses skadliga för miljön. I länder som är mycket beroende av kol, olja eller naturgas för att generera elektricitet, kan laddning av elfordon lämna betydande koldioxidavtryck.
Men även när elfordon drivs med kolbränsle leder de ändå i allmänhet till mindre utsläpp. Kolberoende länder som Kina har sett en minskning med 20 procent av utsläppen av växthusgaser från elfordon. För länder som är ännu mindre beroende av fossila bränslen tillåter rena energikällor att elfordon blir ännu grönare.
- EV batteriproduktion kan vara ren.
Även om elfordon inte bidrar så mycket till luftföroreningarna på vägarna kan det vara skadligt att tillverka elbatterier om det görs på ett oansvarigt sätt. Nästan alla EV-föroreningar är föroreningar som produceras under batteritillverkningsprocessen. Eftersom elfordon fortfarande är en nyare teknik, är industristandarder oförenliga med de energikällor som används för att tillverka batterier, vilket resulterar i större koldioxidavtryck. Detta har dock redan börjat förändras.
Dagens EV-batterier har koldioxidavtryck som är 2 till 3 gånger mindre än de var för två år sedan och fortfarande rena. Elbilstillverkare sätter riktlinjer för sina batterileverantörer. Till exempel kräver de att leverantörer endast använder förnybara energikällor som sol och vind under produktionen. Dessa källor kan ge en stor mängd energi som behövs för att producera elbilsbatterier utan att avge skadliga gaser. Faktum är att Tesla planerar att tillverka sina batterier med 100 % förnybar energi.
- Bränsledrivna-fordon ständigt förorenar miljön.
Bortsett från den begränsade användningen av koleldade laddstationer bidrar inte elfordon efter produktion till luftföroreningar. De flesta växthusgaser genereras under batterigenereringsprocessen. Det innebär att det totala utsläppet från ett elfordon kan mätas redan innan det lanseras första gången.
Bränsledrivna-fordon, å andra sidan, släpper ut CO2 när deras motorer är igång. I genomsnitt producerar en bensinbil mellan 5 och 6 ton CO2 per år. En studie från Union of Concerned Scientists fann att bränsledrivna-utsläppen av växthusgaser överträffade föroreningar från elfordon på bara 6 till 18 månaders drift. Trots de miljontals bränsledrivna-fordon som körs runt om i världen fortsätter utsläppen av växthusgaser att massproduceras. Å andra sidan bevarar ett elfordon med förnybar energi spåret av neutralt kol på obestämd tid.
- Tillverkare av elfordon använder miljövänliga material.
Ett av de största hindren för elbilstillverkare är tillverkningen av ett funktionellt och lätt fordon. Lättare elfordon har längre räckvidd och mindre koldioxidavtryck, men traditionella material gör detta svårt att uppnå. Men återvunna och organiska material är nu jämförbara med traditionella material. De är lätta, miljövänliga, starka och hållbara.
Många konventionella tillverkare använder återvunnet material för små delar, men använder dem för närvarande inte för bilkonstruktioner. Tillverkare av elfordon använder och förbättrar miljövänliga material för att bygga lättare och effektivare fordon.
Viktminskning kommer att följas av trötthet och konstant trötthet, samt miljöfördelar. Användningen av nya material som metaller och plaster är instabil och orsakar föroreningar. Helt naturliga eller återvunna material minimerar miljöpåverkan både under och efter produktionsprocessen för elbilar.
6. Eldriven belysning istället för gas-drivna lösningar så som Xenon och Halogen.
Även belysning på eldrivna fordon använder sig av el så som LED. Dåtidens lampor så som en halogenlampa eller xenonlampa är inte längre det bästa alternativet när det kommer till miljön.
Vill du installera en ny högtalare i bilen? Besök smartahogtalare.
Kolla in wickerlove om du vill städa och organisera ditt garage.